3 simpele stappen om jouw time management te verbeteren

Een skill die niet alleen belangrijk is voor je carrière, maar ook voor je privéleven. Toch hebben veel mensen hier moeilijkheden mee. Hoe zit het met jouw time management? 🕒

Geef jouw productiviteit nu een boost.

Stap 1: De wet van Pareto

De eerste stap houdt in dat je de wet van Pareto gaat toepassen. Ik hoor je al denken ‘de wet van wie?’, de wet van Pareto. Deze werd opgesteld door een Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Hij begon met een onderzoek naar de welvaart in Italië. Daaruit bleek dat 80% van het vermogen in handen was van slechts 20% van de bevolking. De economisten onder jullie, kennen hem waarschijnlijk wel 😉

Later bleek dat er vele verdelingen kon maken met een 80-20 verhoudingZo zou binnen een bedrijf 20% van de producten, zorgen voor 80% van de winst. Daar komt nog bij dat 20% van je klanten zorgt voor 80% van je omzet. Het wordt ook soms de 80-20 regel genoemd.  Ook op time management  kan je dit toepassen.

80% van het werk wordt gedaan op slechts 20% van de tijd. Wat gebeurt er dan met de rest van die tijd? Die gebruik je inefficiënt. Niet met opzet, gewoon omdat je niet gefocust werkt. Hierdoor gaat er erg veel tijd verloren. 🤯

Hoe kan je dan je tijd beter besteden. Door je taken onder te verdelen en te focussen op degene die belangrijk zijn. Prioriteiten stellen is echter vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Hulp nodig? Gebruik nu onze gratis prioriteringtool. Je leert in 4 simpele stappen meer uit je tijd te halen en efficiënter je doelen te bereiken. Download hem hier gratis.

Stap 2: Maak je taken urgent

De volgende stap is het urgent maken van taken. Ik zal je kort aantonen waarom dit belangrijk is. Denk maar eens aan een vakantie. Je weet al maanden dat je op vakantie gaat vertrekken, maar er is nog niets in orde. De dagen voor je vertrekt, ben je super druk bezig met alles goed in te pakken en lijstjes te maken met dingen die je niet mag vergeten. Kortom, je bent die dagen erg productief. Dat komt omdat je weet dat het bijna zover is.  Je deadline of vertrek komt er aan.  📑

De wet van Parkinson pas je hierbij toe, die stelt dat het werk van een taak uitdijt naar de tijd die beschikbaar is om een taak te realiseren: work expands to fill the time available for its completion.. Geef jezelf niet té veel tijd.  Wanneer je jezelf 2 weken geeft voor iets kleins, zal je geneigd zijn die tijd te gebruiken. Verkort dus je voorziene werktijd. Heb je een kleine taak? Geef jezelf hier dan de tijd voor die je écht nodig hebt. Zo zal je meer tijd overhouden voor de belangrijkste taken en tegelijkertijd efficiënter je doelen bereiken. Een beetje gezonde druk kan geen kwaad, nietwaar? ⏳

Stap 3: Sociale controle

Dan heb je het laatste, maar ook zeer belangrijke aspect: sociale controle. Nadat je de deadline hebt opgesteld, vertel je dit aan vrienden, familie, collega’s… Het is confronterend wanneer je aan andere moet zeggen ‘Ik heb er totaal nog geen moeite voor gedaan’. Deze stap zal dan ook zorgen voor extra zekerheid dat je je deadlines zal behalen. 👥

Zo, nu ben jij helemaal klaar om je tijd te leren managen en hierdoor sneller en efficiënter je doelen te behalen. Vergeet niet dat het tijd neemt voor je dit onder de knie hebt. De eerste keren zal het wat zoeken zijn, maar blijf het proberen en het zal vlotter gaan. Geef vooral niet op!  💪